پدر آواز قشقایی درگذشت

استاد محمد حسين کياني خواننده موسيقي مقامي قشقايي روز جمعه (28 فروردين) در 94 سالگي درگذشت.

پروين بهمني پژوهشگر موسيقي نواحي با اعلام اين خبر به مهر گفت: متاسفانه روز گذشته استاد محمد حسين کياني که از شاهنامه خوانان و خوانندگان موسيقي مقامي کشورمان محسوب مي شد بر اثر ايست قلبي دار فاني را وداع گفت.

وي افزود: در توصيف توانايي استاد کياني همين بس که استاد شجريان سال ها قبل پس از شنيدن صداي کياني گفته بود تا به حال صدايي با اين توانايي و قدرت نشنيده ام. علاوه بر اينها صداي اين هنرمند به معناي واقعي کلمه شش دانگ بود و وسعت فوق العاده آن بسيار کم نظير بود.

اين پژوهشگر گفت: به جرات مي توان محمد حسين کياني را پدر آواز قشقايي دانست که البته در خارج از ايران به خصوص در کشورهاي ترک زبان بيشتر از داخل کشورمان شناخته شده بود.

کياني در جشنواره موسيقي مقامي کرمان در سال 83 نيز به عنوان چهره شاخص جشنواره انتخاب شد و در فهرست 36 نفره برترين موسيقيدانان نواحي معرفي شد.

پروين بهمني درباره بيوگرافي و ويژگي هاي هنري کياني افزود: استاد کياني در سال 1294 در ايل قشقايي متولد شد و از هفت سالگي تا روزهاي آخر زندگي اش به عنوان خواننده آوازهاي محلي و مقامي به فعاليت پرداخت. شاهنامه خواني به زبان ترکي و فارسي و اجراي قدرتمند آوازهايي مانند:«اصلي و کرم» و «محمود و نگار» با تحرير هاي منحصر به فرد از ويژگي ها هنري وي بود که او را در عرصه هنر از ديگران ممتاز مي کرد.

اين محقق موسيقي مقامي گفت: کياني نيز مانند بسياري ديگر از هنرمندان کشورمان وضعيت معيشتي مناسبي نداشت به طوري که وقتي حدود سه سال قبل به همراه گروهي از صدا و سيما براي مصاحبه با او به منزلش رفته بوديم سقف ترک خورده و کاه گلي خانه اش همه مان را به تعجب وا داشته بود.

2 پاسخ to “پدر آواز قشقایی درگذشت”

  1. ابزارک Says:

    سلام یه خبر خوشبا استفاده از سایت http://www.abzarak.com می تونی به صورت رایگان امکانات مختلفی به وبلاگت اضافه کنی.مثل رتبه سایت در گوگل، نمایش آب و هوا، دیکشنری آنلاین، ساعت عقربه دار و امکانات دیگه…

  2. قشقایی تورک Says:

    بياييد مانع از رييس جمهور شدن افراد تکراري شويم.انديشه هاي تکراري نتايج تکراري به بار مي آورند.چهره اي نوانديشه اي متفاوتراي ما اکبر اعلميوب سايت اکبر اعلميhttp://www.akbaralami.comوب سايت هاي حاميان اعلميhttp://yaranealami.comhttp://www.fardayema.comفايل هاي تصويري از سخنراني هاي اعلميhttp://www.youtube.com/user/yaranealami

بیان دیدگاه